Система водопостачання будинку: хто за що відповідає
Коли виникає проблема з іржавою водою, або відбулося засмічення каналізації в багатоквартирному будинку, мешканці Ніжина, зазвичай, телефонують до КП «ВКГ» з проханням виправити ситуацію. Але, як свідчить досвід, здебільшого винним у виникненні проблем багатоквартирних будинків міста є не КП КП «ВКГ», а підприємства, на обслуговуванні у яких знаходиться багатоквартирний будинок.
Хто і за що відповідає
Стандартна ситуація для нашого міста – при появі у питній воді осаду або неприємного запаху, люди відразу телефонують на номер диспетчерської служби КП «ВКГ» з проханням розібратися в ситуації. Мало хто знає, що відповідальним за якість послуг в будинку є організація, на обслуговуванні у якої цей будинок перебуває. Адже до обслуговування будинку та прибудинкових територій входить також і обслуговування внутрішньобудинкових мереж, в тому числі, водопроводу та каналізації.
Існує чітке розмежування зон відповідальності КП «ВКГ» і підприємств, що обслуговують будинок. Так, КП «ВКГ» відповідає за постачання води до фундаменту будинку. Далі, від фундаменту до квартири абонента наступає відповідальність організації, яка обслуговує будинок.
Не рідше двох разів на рік КП «ВКГ» промиває магістральні водопроводи – це передбачено діючим законодавством. Про промивку водопроводів сповіщають як підприємства, так і населення.
Організації, які обслуговують будинки, повинні також не рідше двох разів на рік промивати будинкові мережі, але в Ніжині, як і по багатьох містах України, ця вимога не виконується! Більш того, обслуговуючі організації мають попереджати мешканців будинків про можливе погіршення якості води через виконання робіт на внутрішньобудинкових мережах. А після виконання робіт проводити позапланові промивки будинкових мереж. Але і ця вимога не виконується!
Таким чином у більшості випадків вторинне забруднення води відбувається саме у внутрішньобудинкових мережах, за обслуговування та утримання яких абоненти сплачують організаціям, що обслуговують будинки та прибудинкові території. Саме тому, при появі неприємного запаху або осаду у воді з крану абоненту, у разі відсутності інформації про аварійні ситуації на магістральних мережах КП «ВКГ», громадяни повинні телефонувати до організації, яка обслуговує їх будинок, та вимагати вирішення проблеми.
Аналогічна ситуація і з водовідведенням від будинку. Точкою розподілу є перший колодязь біля багатоповерхового будинку. Тому, у разі засмічення будинкових мереж, громадяни мають звертатися до організації, яка обслуговує їх будинок, а не дзвонити в диспетчерську службу КП «ВКГ».
КП «ВКГ» не виконує роботи у системах водопостачання та водовідведення багатоквартирних будинків міста. Виключенням можуть бути роботи, які виконуються по договору з організацією, що обслуговує будинок.
Законодавство чітко визначило відповідальних
Статтею 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (далі – Закон) визначено, як, залежно від функціонального призначення, поділяються житлово-комунальні послуги.
Окрім того, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 20.06.2009 № 529 «Про затвердження Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій», до Типового переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, входить технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем.
Відповідно до пункту 2 статті 21 Закону виконавець зобов’язаний зокрема здійснювати технічне обслуговування та ремонт внутрішньобудинкових мереж, вживати заходів щодо ліквідації аварійних ситуацій, усунення порушень якості послуг у терміни, встановлені договором та/або законодавством.
Пунктом 2.3.7 Правил утримання жилих будинків і прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 № 76 (далі – Правила утримання), технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем тепло-, водопостачання, водовідведення і зливової каналізації та витрати на виконання цих робіт здійснюються відповідно до законодавства.
Механізм формування тарифів на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій визначено Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» (далі — Порядок).
Відповідно до пункту 13 Порядку, витрати з технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем гарячого і холодного водопостачання, водовідведення, централізованого опалення і зливової каналізації та з ліквідації аварій у внутрішньоквартирних мережах визначаються за кожною інженерною системою окремо.
Також слід зазначити, що частиною третьою пункту 8 Порядку формування тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 визначено, що витрати на технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем холодного водопостачання, водовідведення включаються до складу тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території.
Беручи до уваги вищезазначене, обов’язок щодо утримання в належному технічному стані, здійснення технічного обслуговування та ремонту внутрішньобудинкових мереж, вжиття заходів щодо ліквідації аварійних ситуацій відноситься до обов’язків виконавця послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.